AKTUALNOŚCI
Miejskie Przedszkole nr 6
Stanisława Wyspiańskiego 16
Zielona Góra 65-036
68 444 82 26 / 660 436 058
mp6.zielonagora@onet.pl
W grupie Rybki upamiętniono rocznicę
uchwalenia Konstytucji 3 Maja oraz Dnia Flagi. Tego dnia dzieci
obejrzały film edukacyjny na temat znaczenia tych świąt w historii
naszej ojczyzny i wzięły udział w Quizie. Zwieńczeniem wspólnego
świętowania było odśpiewanie Hymnu ,,Mazurka Dąbrowskiego”.
Święta te są okazją do rozmów mających na celu kształtowanie
i wzmacnianie właściwych postaw patriotycznych i uświadomienie
dzieciom wagi symboli narodowych, znajomość i pamięć bohaterów i
miejsc pamięci narodowych oraz tradycji i poczucia przynależności
narodowej.
Dzień Ziemi to doskonała okazja do organizowania dla dzieci zajęć i zabaw promujących ekologię. Dzieci z gr. ,,Rybki" dzięki zabawie z latarką poznały zjawisko powstawania dnia i nocy, utrwaliły wiedzę jak trzeba segregować odpady, wykonały pracę plastyczną ,,Świat bez śmieci".
\
Bohaterem dzisiejszego dnia była marchewka. Dzieci wykonały sałatkę, sok który potem piły. W salach było pomarańczowo i pachniało marchewkami. Przedszkolny Dzień Marchewki dostarczył wszystkim świętującym wiele porcji witamin.
Wiosna zawitała do ,,Kącika przyrody" w sali ,,Rybek". Dzieci posiały rzeżuchę, posadziły cebulę. Szczypiorek, który wyrósł zjadły z kanapkami. Przyszedł czas na rośliny doniczkowe, które do życia potrzebują światła, wody, odpowiedniej temperatury i dobrej ziemi. Przełom marca i kwietnia to najlepszy czas na przesadzanie roślin doniczkowych.
W dniu 28 marca 2022 roku w grupie ,,Rybki” odbyły się gry i zabawy
przybliżające życie pszczoły miodnej, których celem było uświadomienie
dzieciom znaczenia pszczół w życiu człowieka. Przedszkolaki miały okazję
poznać środowisko i zwyczaje tych pożytecznych owadów oraz dowiedzieć się
o zagrożeniach i w jaki sposób można pomóc pszczołom przetrwać. Dzieci
poznały również zawód pszczelarza, ubiór i akcesoria, których używa na co
dzień. Podczas wspólnych zabaw ruchowych dzieci: dobierały się w pary przy
wyszukanym kwiatku oraz uczestniczyły w improwizacji tanecznej do utworu
A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku -Wiosna” . Zwieńczeniem zajęć było wspólne
zdjęcie oraz degustacja miodu i napoju miodowego.
Dzieci z grupy Biedronki i Słoniki wybrały się do Ogrodu Botanicznego na poszukiwania wiosny. Przedszkolaki znalazły pierwsze oznaki wiosny: kwitnące kwiaty, pierwsze pąki na drzewach, pięknie rozkwitnięte krzewy forsycji. Dzieci miały również okazję zobaczyć zwierzęta oraz je nakarmić. Wycieczka była bardzo udana.
Dzieci z naszego przedszkola 21 marca przy pięknej słonecznej pogodzie powitały wiosnę. Zabawa była wspaniała. Przedszkolaki powitały wiosnę barwnie i kolorowo. Odbyła sie prezentacja wiosennych kapeluszy . Kapelusze zostały wykonane przez rodziców razem z dziecmi w domu. Były niepowtarzalne i pomysłowe.
Warsztaty galerii BWA - rozmowa o miłości i naszych uczuciach . Oglądanie wystawy pt. " Kartografie uczuć wzniosłych rozpoczęte od prac z cyklu Wspomnienia, gdzie zostały wykorzystane zdjęcia z albumu rodzinnego i dotyczą dzieciństwa artystki Teresy Gierzyńskiej.
Nasze przedszkole zorganizowało również pomoc dla rodzin z Ukrainy. Paczki trafiły dla potrzebujących osób do hotelu Leśnego Zielonej Górze.Wszystkim z państwa dziękujemy za pomoc i zaangażowanie.
Nasze przedszkole wzięło udział w akcji Plecaczek od dziecka dla dziecka. Przedszkolaki wraz z rodzicami przygotowywały plecaczek z artykułami plastycznymi dla ukraińskich dzieci przebywających w Hotelu Leśnym w Zielonej Górze. Zostało zebranych 78 plecaczków.
Pragniemy podziękować wszystkim państwu za pomoc i zaangażowanie razem z dziećmi w akcję.
Dzieci z grupy Misie postanowiły z pomoca pań upiększyć przedszkolny ogródek.
Dzieci z gr. Rybki wybrały się na poszukiwania pierwszych oznak wiosny. Zauważyły pierwsze listki na krzewach oraz pierwsze kwiaty: przebiśniegi, krokusy i stokrotki.
,,Jak powstaje deszcz?", ,,Czy w butelkach jest tyle samo wody?, to zadania dla dzieci z gr. ,,Rybki". Celem zajęć było pobudzanie rozwoju intelektualnego poprzez eksperymentowanie, stawianie hipotez i ich sprawdzanie. Dzieci zauważyły, że woda zawsze układa się ,,równo" do podłogi. Sprawdziły działanie prawdziwej poziomicy.
GRUPA BIEDRONKI WZIĘŁA UDZIAŁ W ZAJĘCIACH BIBLIOTERAPEUTYCZNYCH KUFEREK PEŁEN BAŚNIOWYCH FANTAZJI W WYKORZYSTANIEM BAŚNI H.C. ANDERSENA BRZYDKIE KACZĄTKO . ZWIEDZAŁY BIBLIOTEKĘ.
Biuro Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zielonej Górze chce wesprzeć przedszkola w realizacji działań na rzecz bezpieczeństwa w Sieci.
Dołączam plik pdf- broszurę: Poradnik dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie. Nie akceptuję, reaguję!” oraz link do e-booka SZKODLIWE TREŚCI W INTERNECIE. Nie akceptuję, reaguję! by Biuro Profilaktyki i Przec... - Flipsnack. Broszurę można wydrukować i udostępnić rodzicom lub umieścić na stronie internetowej przedszkola.
Planujemy także wywiad ze specjalistką terapii uzależnień w ramach cyklu „Rozmowy na kanapie o profilaktyce”, na temat m.in. uzależnienia od internetu. Natomiast w dniu 22 lutego br. w godzinach 09.00-11.00 będzie można skorzystać z bezpłatnej teleporady prawnej. Szczegóły na dołączonym plakacie. Plakat mogą Państwo wydrukować i powiesić w widocznym miejscu.
Od 01.01.2022r. stawka żywieniowa w Miejskim Przedszkolu nr 6 wynosi 9,50 zł za dzień.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia i zbliżającego się Nowego Roku życzymy Państwu dużo zdrowia, uśmiechu, bliskości, miłości i samych szczęśliwych chwil.
UWAGA RODZICE.
Dnia 24.12.2021r (Wigilia) przedszkole będzie zamknięte.
Dzieci z naszego przedszkola biorą udział w ,,Festiwalu Przedszkolnych" Talentów organizowanym przez SP nr 13 w Zielonej Górze. Nasze przedszkole reprezentują dzieci z grupy Rybki. W pierwszym etapie pt. ,,Muzyczne Gwiazdy" dzieci miały za zadanie wykonać piosenkę wraz z układem choreograficznym do popularnego, polskiego przeboju radiowego oraz przebrać się za muzyczne gwiazdy. Wybraliśmy zespół ,,Budka Suflera" oraz utwór ,,Bal Wszystkich Świętych". Kolejnym zadaniem było wykonanie pracy plastycznej ,,Super gwiazda muzyki". Ze względu na wzrost zachorowań na Covid 19 zmagania artystyczne odbyły się w formie zdalnej.
Czas Świąt Bożego Narodzenia wiąże się z tradycją ubierania świątecznego drzewka. Dzieci z grupy Rybki z wielkim zapałem zabrały się do ubierania choinki w holu przedszkola. Zawieszały bombki, gwiazdki, kolorowe łańcuchy. W przedszkolu zrobiło się świątecznie i bajkowo. Choinka sprawiła wiele radości wszystkim dzieciom.
W dniach od 2 do 12 listopada w naszym przedszkolu odbył się jesienny konkurs „Ziemniaczek cudaczek – pobaw się ze mną mamo i tato”. Bohaterem głównym konkursu był ziemniak. Autorzy wszystkich prac wykazali się doskonałym artyzmem w zakresie twórczości plastycznej. Dzieci miały okazję do wspólnej zabawy z rodzicami oraz prezentację swoich dokonań twórczych na forum całej naszej społeczności przedszkolnej. Prace okazały się genialne, aż trudno uwierzyć, co można wyczarować z ziemniaka bawiąc się wspólnie z rodzicami. Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ogromne zaangażowanie i udział w konkursie. Gratulujemy pomysłowości i fantazji wykonanych prac. Zobaczcie galerię zdjęć finałowych prac.
Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie rodziców w zbiórkę jedzenia dla piesków z zielonogórskiego schroniska.
W zeszłym tygodniu w grupie Myszek zajęcia i zabawy związane były że zmysłami, które posiada człowiek: wzrok, słuch, dotyk, smak i węch.
Grupa Biedronek spotkanie rozpoczęła od rozmowy na temat sztuki. Co oznacza skrót BWA? Co tworzą artyści? Czym się różni obraz od rzeźby? Jakie są różnice między rzeźbą, obiektem i instalacją? Odpowiedzi poznaliśmy oglądając uważnie wystawę pt. Wyobraź sobie. Różnorodność prac i ich urozmaicenie wzbudzały wiele emocji i radości. Bardzo interesujący okazał się obiekt, który obejrzeliśmy z każdej strony. „To stara walizka! W niej wycięty jest otwór! To telewizor! Tam są metalowe blaszki! To tylko kilka odpowiedzi, które padały przy oglądaniu. Po dłuższym przyglądaniu się wnętrzu walizki. Okazało się, że metalowe, błyszczące elementy to paski starych czarno - białych fotografii. Wielka radość u przedszkolaków wywołała jednak instalacja zawieszona w przestrzeni sali. Byla to sukienka, która wisiała na wysokości wzrostu pani Doroty… i tylko ona mogla ja przymierzyć. Potem przyszedł czas na prace twórczą , która sprawiła największą radość Biedronkom. Rysowalismy i malowalismy swoje autoportrety.
Słoniki kodują na dywanie.
Konkurs plastyczny w grupie Krecików. Wspólna praca rodziców z dziećmi.
W trakcie zabaw na podwórku przedszkolnym dzieci z grupy Biedronki zachwycały się kolorami jesieni. Obserwowały drzewa w okresie zmiany zabarwienia liści, zbierały kolorowe liście, tworzyły jesienne bukiety.
We wrześniu omawialiśmy zasady bezpiecznego poruszania się pieszych po ulicy i chodniku. Dzieci nauczyły się znaczenia kolorów sygnalizacji świetlnej, poznały podstawowe znaki drogowe i sposób prawidłowego przechodzenia przez jezdnię.Dzisiaj dzięki Komendzie Policji w Zielonej Górze sala ,,Słoników" zamieniła się na chwilę w prawdziwą ulicę miasta. Dużo radości sprawiły dzieciom rekwizyty: ulca, znaki drogowe, pasy dla pieszych, samochody i autobus.Dzieci 5 i 6 letnie miały okazję utrwalić wcześniej poznane przepisy poruszania się po drodze.
Piękna, słoneczna pogoda zachęciła dzieci do pierwszych jesiennych prac porządkowych w ogrodzie przedszkolnym. Rybki i Biedronki pod przedszkolnymi kasztanowcami podziwiały uroki jesieni, zbierały kasztany, wyposażone w grabie i taczki sprzątały liście.
1 października 150 lat temu do Zielonej Góry przyjechał po raz pierwszy - pociąg. Z tej okazji dzieci z gr. ,,Rybki" wybrały się na wycieczkę do skansenu kolejowego przy ul. Morwowej. Dzieci zobaczyły wnętrze 100-letnigo parowozu, miały możliwość przejażdżki drezyną, obejrzały wystawę fotograficzną.
Z okazji Dni Otwartych Koszar oraz Święta 4 Zielonogórskiego Pułku Przeciwlotniczego mieliśmy możliwość zobaczenia i ,,dotknięcia" sprzętu wojskowego.
Grupa dzielnych Biedronek postanowiła odszukać miejsce skąd wzięła się nazwa naszego miasta. W środę, 15 września, pod wodzą Pani Doroty i Pani Aliny wdrapaliśmy się na zieloną górę, porośniętą pięknymi drzewami i krzewami winnej latorośli. Historię upraw i legendę o powstaniu Zielonej Góry opowiedziała nam Pani Alina Gajec z zaprzyjaźnionego Domu Harcerza. Odkryliśmy jeszcze środek miasta z rzeźbą chłopca ze źrebakiem i pogubiliśmy w labiryncie, ale to była najfajniejsza zabawa. Wrócimy tu jeszcze by obejrzeć palmiarnię.
Dzisiaj w naszym przedszkolu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odkrywania talentów oraz ich prezentowania. Święto to swój początek zawdzięcza książce Petera H. Reynoldsa,pt. „The Dot”, w której poznajemy historię Vashti, dziewczynki, która nie wierzyła w swoje możliwości plastyczne, ale dzięki malutkiej kropce i nauczycielce plastyki uwierzyła w siebie. Celem tego święta jest pomoc dzieciom w odkrywaniu własnych talentów, poznawaniu mocnych stron i wyrabianiu wiary we własne możliwości.
Dzieci z naszego przedszkola jak co roku włączyły się w obchody Międzynarodowego Dnia Kropki. Z tej okazji wykonały rysunki, na których przedstawiły swoje talenty. Prace dzieci zostały umieszczone na ,,Drzewie Talentów”.
Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na to pytanie. Wybraliśmy się na poszukiwania winnicy w pobliżu palmiarni. Zobaczyliśmy jak rosną, wyglądają i smakują zielonogórskie winogrona.
UWAGA RODZICE MALUSZKÓW
PRAGNIEMY POINFORMOWAĆ ŻE W DNIACH 30-31.08 ( PONIEDZIAŁEK, WTOREK) ZAPRASZAMY NA ZAJĘCIA ADAPTACYJNE.
ZAJĘCIA ODBĘDĄ SIĘ W GODZINACH 9.00-11.00. NA SPOTKANIE ADAPTACYJNE PRZYCHODZI JEDEN RODZIC Z DZIECKIEM.
PROSIMY O PRZYGOTOWANIE OBUWIA ZMIENNEGO DLA RODZICA I DLA DZIECKA.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
Za wszystkie cudowne chwile,
które wspominam tak mile.
Za jesień, zimę, wiosnę i lato,
dziękuję Tobie kochany Tato.
Dnia 09.06.2021 roku nową panią dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 6 została pani B. Matysiak
Cała kadra pedagogiczna i wszystkie przedszkolaki składaja ogromne gratulacje.
Życzymy dużo sukcesów na nowej drodze zawodowej.
1 czerwca to Dzień Dziecka . W naszym przedszkolu tez był obchodzony na wesoło.
Grupy starsze odbyły wycieczkę do ogrodu botanicznego młodsze dzieciaczki spędziły ten czas na szaleństwach grach zabawach.
ABYŚ ZAWSZE PRZY NAS BYŁA
NAJPIĘKNIEJSZA I JEDYNA
MĄDRA DOBRA I KOCHANA
TAKA BLISKA NASZA MAMA
DLA WSZYSTKICH MAM NAJSEDECZNIEJSZE ŻYCZENIA OD PRZEDSZKOLAKÓW
DZIECI Z GRUPY MISIE WRAZ ZE SWOJA PANIĄ TWORZĄ WIOSENNY OGRÓDEK.
DZIECI Z GRUPY " BIEDRONKI" SWOJĄ SALĘ ZAMIENIŁY W SCENĘ TEATRALNĄ.
WYSTĄPIŁY NA NIEJ PRZEDSTAWIAJĄC SZTUKĘ POD TYTUŁEM " PRZYGODY MAŁEJ ŻABKI"
Jakie produkty mierzymy miarą pojemności? Ćwiczenia praktyczne w odmierzaniu płynów jednakowej pojemności i różnym kształcie, porównywanie wyników (mniej, więcej, tyle samo) i wyciąganie wniosków. Ile szklanek potrzebuję, aby zmieścił się w nich litr wody? - to zadania dla dzieci z gr. ,,Rybki"
,,Kiedy babcia była mała,
przed telewizorem nie siedziała.
Nie miała tabletu ani telefonu,
praktycznie nigdy nie było jej w domu.
Z dziewczynkami w gumę grała,
za drzewami się chowała.
Grała w klasy..."
Te dawne zabawy podobają się też naszym dzieciom.
22 kwietnia Międzynarodowy Dzień Ziemi.
Dzień Ziemi to doskonała okazja do organizowania dla dzieci różnego rodzaju wydarzeń promujących ekologię. Dzieci uczyły się jak segregować odpady, co to jest recykling. Wykonały prace plastyczne ,,Świat bez śmieci"
DOMOWA ZABAWA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM
Szanowni Rodzice
Umieściliśmy tutaj zadania, przydatne do utrwalania języka angielskiego, które dzieci mogą wykonać w domu.
Zachęcamy do wykonywania tego materiału do wspólnych zabaw z dziećmi.
Propozycja nr 1
Prezentowane zabawy mają na celu powtórzenie słownictwa z tematu „Family” (rodzina) oraz utrwalenie koloru żółtego w grupach młodszych i tematu „Clothes” (ubrania) w grupach starszych.
Grupa najmłodsza: mamusia, tatuś, dziecko, żółty, jeden, Kocham Cię, buziak dla Ciebie.
Grupa średnia: mamusia, tatuś, siostra, brat, babcia, dziecko, żółty, szczęśliwy, smutny.
Grupa starszaków: kurtka, czapka, szalik, kozaki, koszulka z krótkim rękawem (T- shirt), tenisówki, różowy, pogoda, pada deszcz, pada śnieg, jest wietrznie, jest słonecznie.
Tłumacz dla rodziców
-
https://translate.google.pl/?hl=pl
Grupy najmłodsze
Domowa zabawa z językiem angielskim
Poniższe ćwiczenia pozwalają rodzicowi sprawdzić, na ile aktywnie w tym momencie nauki dziecko reaguje na język. Istotna jest tutaj możliwość proponowania dziecku większości z zabaw w sytuacjach typowych i codziennych (np.: podczas spaceru) lub w miejscach znanych i przyjaznych dziecku (np.: w jego/jej pokoju). Przy zabawach z językiem angielskim należy jednak wziąć pod uwagę, że dla większości dzieci używanie obcego języka jest sporym wyzwaniem. Z tego względu każdy rodzic powinien samodzielnie zadecydować czy jego/jej dziecko będzie czuło się na siłach, aby prezentować swoje umiejętności np. w obecności dodatkowych osób, nawet jeśli są to członkowie rodziny lub przyjaciele domu. W podjęciu decyzji pomoże obserwacja dziecka i jego zachowania, na które dobrze jest być wyczulonym, ponieważ dziecko w sytuacjach stresowych może na moment zniechęcić się do nauki.
GDZIE JEST MAMUSIA, TATUŚ, DZIECKO? WSKAŻ MAMUSIĘ, TATUSIA, DZIECKO.
Rodzic zaczyna grę pytając: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje. W razie potrzeby rodzic pomaga dziecku i zachęca, aby wskazywało razem z nim. Następnie wspólnie wybierają pięć ulubionych rodzinnych zdjęć. Rodzic pyta: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje postacie. Rodzic może powiedzieć słowa: Mummy/Daddy/Baby i zachęcić dziecko do powtórzenia. Przy kolejnych zdjęciach rodzic mówi: (Wskaż) Point to (Mummy, Daddy, Baby). Dziecko wykonuje polecenie.
KOCHAM CIĘ! BUZIAK DLA CIEBIE!
Na dobranoc rodzic może powiedzieć: ‘I love you!’ i narysować serce w powietrzu. Dobrym pomysłem jest zachęcenie dziecka do powtórzenia tego zwrotu i użytych gestów. Następnie rodzic mówi: ‘A kiss for you’, całuje wewnętrzną część swojej dłoni i dmuchnięciem przesyła dziecku buziaka. Dziecko może naśladować rodzica.
ŻÓŁTY I
W pokoju dziecka jest na pewno mnóstwo kolorowych przedmiotów. Rodzic umawia się z dzieckiem, że słowo ‘yellow’ wypowiedziane przez rodzica będzie sygnałem, po którym w ciągu dwóch minut dziecko będzie musiało znaleźć i wskazać jak najwięcej przedmiotów w kolorze żółtym. Gra ta może odbywać się następnie w innych pokojach. Jeśli w którymś z pomieszczeń jest niewiele przedmiotów w tym kolorze, rodzic może skrócić czas dany dziecku na szukanie przedmiotów.
ŻÓŁTY II
Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 5 będzie w kolorze żółtym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.
Grupy średnie
RODZINNY ALBUM ZE ZDJĘCIAMI
Rodzic może przygotować zdjęcia z członkami rodziny. Wybór powinien ograniczyć się do następujących osób: ‘mamusia/tatuś/siostra/brat/babcia/dziecko’. W trakcie spędzania czasu z dzieckiem rodzic może zaproponować obejrzenie rodzinnych zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku każde zdjęcie oddzielnie i mówi: ‘mummy/ daddy/ sister/ brother/ baby/ granny’. Dziecko powtarza słowa. Następnie razem siadają przy stole. Rodzic rozkłada przed dzieckiem zdjęcia, nie pokazując kto na nich jest. Zadaniem dziecka jest wybranie i odkrycie jednego zdjęcia. Rodzic mówi angielskie słowo oznaczające jedną osobę z rodziny, ale może użyć słowa odnoszącego się do innej osoby. Dziecko zgadza się i powtarza słowo lub nie zgadza się i próbuje podać prawidłową odpowiedź. Grę można kontynuować, a następnie poprosić dziecko, żeby przejęło rolę osoby wybierającej zdjęcie. Jednakże na taką zamianę dziecko musi zgodzić się samodzielnie. Jeśli ma czuć się niepewnie, lepiej go/jej nie namawiać.
ZNAJDŹ ZDJĘCIE
Te same zdjęcia można wykorzystać ponownie. Rodzic prosi, aby dziecko wyszło z pokoju. Następnie rozkłada zdjęcia w różnych dobrze widocznych miejscach i woła dziecko. Rodzic zadaje pytania: ‘Where’s mummy/ daddy/sister/brother/baby/granny?’ Dziecko powinno wskazać odpowiednie zdjęcie. Grę można kontynuować. Dziecko ponownie wychodzi z pokoju, a rodzic zmienia ustawienie zdjęć.
ŻÓŁTY I
W pokoju dziecka jest na pewno mnóstwo kolorowych przedmiotów. Rodzic umawia się z dzieckiem, że słowo ‘yellow’ wypowiedziane przez rodzica będzie sygnałem, po którym w ciągu dwóch minut dziecko będzie musiało znaleźć i wskazać jak najwięcej przedmiotów w kolorze żółtym. Gra ta może odbywać się następnie w innych pokojach. Jeśli w którymś z pomieszczeń jest niewiele przedmiotów w tym kolorze, rodzic może skrócić czas dany dziecku na szukanie przedmiotów.
ŻÓŁTY II
Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 5 będzie w kolorze żółtym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.
Grupy starszaków
PROGNOZA POGODY
Rodzic i dziecko przygotowują ubrania: ‘kurtkę/ czapkę/ szalik/kozaki/ koszulkę z krótkim rękawem/ tenisówki’ i kładą je na podłodze. Rodzic sprawdza czy dziecko pamięta słowa, prosząc, aby wskazywało odpowiednie ubrania po usłyszeniu poleceń: ‘Point to the coat/ hat / scarf /boots/ T-shirt /trainers.’ Następnie rodzic informuje dziecko, że będzie podawał prognozę pogody: ‘It’s sunny./ It’s raining./ It’s windy./ It’s snowing.’ Reakcją dziecka za każdym razem powinno być wybranie odpowiedniego zestawu ubrań. Żeby zabawa była bardziej ekscytująca, możemy poprosić o jak najszybsze wskazywanie lub nawet zakładanie rzeczy.
GDZIE JEST …?
Rodzic może wykorzystać te same ubrania do innej zabawy. W domu jest na pewno dużo zakamarków. Rodzic może wybrać jeden pokój, który ma ich najwięcej i w różnych miejscach ukryć ubrania. Dziecko nie powinno widzieć tych przygotowań. Następnie rodzic ogłasza zabawę w chowanego z rzeczami, które ‘ukryły się przed domownikami’. Za każdym razem gdy dziecko znajdzie któreś z ubrań, powinno je przynieść rodzicowi i spróbować nazwać po angielsku. Jeśli rodzic widzi, że jest to zbyt trudne, może podpowiedzieć dziecku właściwe słowo. Po odnalezieniu wszystkich ubrań rodzic zadaje pytania: ‘Where’s the coat /hat /scarf / boots /T-shirt?’ (Gdzie jest …?) lub ‘Where are the trainers?’ (Gdzie są…?) Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej rzeczy.
Propozycja nr 2
Zachęcamy Dzieci i Rodziców do śpiewania i przede wszystkim powtarzania ruchów, gdyż na tym etapie dzieci najefektywniej uczą się nowych słówek właśnie poprzez zabawę i ruch.
-
Poniżej tekst piosenki Baby shark dance
https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark! Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark! Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark! Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark! Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark! Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt! Run away,…
-
Poniżej tekst piosenki Head and Shoulders…
https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY
Head and shoulders, knees and toes
Head and shoulders,knees and toes
Knees and toes, two eyes, two ears
One mouth and a nose,
Head and shoulders,knees and toes,
Knees and toes.
-
Poniżej teks piosenki Walking...
https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU
Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.
Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.
Tiptoe tiptoe. Tiptoe tiptoe.
Jump jump jump. Jump jump jump.
Swimming swimming swimming.
Swimming swimming swimming.
Now let’s sleep. Now let’s sleep.
Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z najmłodszej grupy
utrwalenie słownictwa z tematu „Food” (jedzenie) oraz liczenia w zakresie trzech.
BANANY, KANAPKI, JABŁKA!
Do przygotowywania jednego z posiłków (np.: śniadania) rodzic może położyć na stole kilka bananów, kanapek, jabłek i powiedzieć do dziecka: ‘Point to the (bananas/ sandwiches /apples )!’ Dziecko reaguje na polecenia gestami lub słowami: ‘bananas /sandwiches/ apples’.
BANANY, KANAPKI, JABŁKA! RAZ, DWA, TRZY!
Innego dnia przy przygotowywaniu posiłku rodzic ponownie kładzie na stole kilka bananów, kanapek i jabłek. Bierze trzy banany i liczy: ‘one, two, three’. Zachęca dziecko do wspólnego liczenia. Rodzic mówi: ‘two apples’ i bierze dwa jabłka powtarzając: ‘one, two’. Potem mówi do dziecka, że teraz jego/jej kolej. Podaje polecenie: ‘one banana/one sandwich/one apple’ i czeka na reakcję dziecka. Jeśli dziecko zrozumie i poprawnie zareaguje, rodzic chwali je. Następnie rodzic mówi: ‘(two/three) (bananas/sandwiches/apples)’. Jeżeli dziecko ma trudności, rodzic może podpowiedzieć mu/jej, pokazując liczbę palców. Ważna jest obserwacja dziecka w trakcie zabawy. Jeśli jego/jej zachowanie wskazuje na znużenie, grę należy zakończyć.
Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy średniej
Powtórzenie słownictwa z działu „Clothes” (ubrania) oraz utrwalenie kolorów ” Blue” „Yellow” (niebieski i żółty).
UBIERAMY SIĘ
Rodzic przygotowuje ubrania dziecka. Wybór powinien ograniczyć się do: ‘swetra /kurtki /czapki /szalika /koszulki z krótkimi rękawami/spodenek’. Aby sprawdzić czy dziecko pamięta słowa, rodzic bierze każde z ubrań i mówi: ‘jumper /coat /hat /scarf/ T-shirt /shorts’. Dziecko powinno powtarzać wyrazy. Następnie rodzic wydaje po kolei następujące typy poleceń: ‘It’s cold. Put your jumper /coat /hat /scarf on.’ oraz ‘It’s hot. Put your T-shirt/ shorts on.’ Zadaniem dziecka jest za każdym razem założenie odpowiedniego ubrania. Jeśli dziecko pomyli się, rodzic powinien powtórzyć polecenie tyle razy, ile dziecko będzie potrzebować, aby zareagować prawidłowo.
ŻÓŁTY I NIEBIESKI
Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, a 3 inne w kolorze niebieskim. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym i niebieskim, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’ lub ‘blue’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.
Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy starszaków
Powtórzenie słownictwa z działu „Body parts” (części ciała) oraz utrwalenie kolorów „Blue”, „Yellow” , „Red” (niebieski, żółty i czerwony).
CZĘŚCI CIAŁA
W trakcie wieczornej toalety rodzic może zaproponować dziecku zabawę. Najpierw, aby przypomnieć potrzebne słownictwo rodzic mówi po kolei: ‘hands /arms /feet /legs / fingers /toes’ i czeka, aż dziecko zareaguje odpowiednim gestem wskazującym. Następnie rodzic wydaje różne polecenia:
-
Touch your hands. (Dotknij … )
-
Put your arms up. (Podnieś … )
-
Touch your feet.
-
Touch your legs.
-
Put your fingers up.
-
Touch your toes.
Rodzic powtarza polecenia kilka razy, jeśli dziecko potrzebuje więcej czasu. Zabawę można przeprowadzać na przykład stojąc z dzieckiem przed lustrem. Gdy dziecko zareaguje odpowiednio, rodzic może naśladować ruch dziecka i wskazać wymienioną część ciała u siebie. Możliwa jest także zamiana ról. Dziecko wydaje polecenia: ‘hands /arms /feet /legs /fingers /toes’, natomiast rodzic reaguje. Dziecko nie musi budować pełnego zdania.
ŻÓŁTY, NIEBIESKI i CZERWONY
Rodzic wybiera dwanaście przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, 3 w kolorze niebieskim, a 3 inne w kolorze czerwonym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym niebieskim, czerwonym mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’, ‘blue’ lub ‘red’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.
Słowniczek dla rodzica
-
Grupa najmłodsza: banan, kanapka, jabłko, czerwony, trzy, na moim talerzu, jeden, dwa, niebieski, żółty, wskaż na..., naklej naklejkę na…, policz…, pokoloruj.
-
Grupa średnia: sweter, kurtka, czapka, szalik, koszulki z krótkim rękawem (T-shirts), spodenki, czerwony, gorący, zimny, cześć, pa pa, jeden, dwa, trzy, żółty, niebieski.
-
Grupa starszaków: dłonie, ręce, stopy, nogi, palce u rąk (fingers), palce u nóg (toes), do góry, w dół, cześć, pa pa, czerwony, żółty, niebieski, jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, doktor.
-