Miejskie Przedszkole nr 6

JĘZYK ANGIELSKI W DOMU 25.04.2021

ponad 4 lat temu

DOMOWA ZABAWA Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM 

 

Szanowni Rodzice

Umieściliśmy tutaj zadania, przydatne do utrwalania języka angielskiego, które dzieci mogą wykonać w domu.
Zachęcamy do wykonywania tego materiału do wspólnych zabaw z dziećmi.


 

Propozycja nr 1

Prezentowane zabawy mają na celu powtórzenie słownictwa z tematu „Family” (rodzina) oraz utrwalenie koloru żółtego w grupach młodszych i tematu „Clothes” (ubrania) w grupach starszych.

 

Słowniczek dla rodziców.

Grupa najmłodsza: mamusia, tatuś, dziecko, żółty, jeden, Kocham Cię, buziak dla Ciebie.

Grupa średnia: mamusia, tatuś, siostra, brat, babcia, dziecko, żółty, szczęśliwy, smutny.

Grupa starszaków: kurtka, czapka, szalik, kozaki, koszulka z krótkim rękawem (T- shirt), tenisówki, różowy, pogoda, pada deszcz, pada śnieg, jest wietrznie, jest słonecznie.

Tłumacz dla rodziców

 

Grupy najmłodsze

Domowa zabawa z językiem angielskim

Poniższe ćwiczenia pozwalają rodzicowi sprawdzić, na ile aktywnie w tym momencie nauki dziecko reaguje na język. Istotna jest tutaj możliwość proponowania dziecku większości z zabaw w sytuacjach typowych i codziennych (np.: podczas spaceru) lub w miejscach znanych i przyjaznych dziecku (np.: w jego/jej pokoju). Przy zabawach z językiem angielskim należy jednak wziąć pod uwagę, że dla większości dzieci używanie obcego języka jest sporym wyzwaniem. Z tego względu każdy rodzic powinien samodzielnie zadecydować czy jego/jej dziecko będzie czuło się na siłach, aby prezentować swoje umiejętności np. w obecności dodatkowych osób, nawet jeśli są to członkowie rodziny lub przyjaciele domu. W podjęciu decyzji pomoże obserwacja dziecka i jego zachowania, na które dobrze jest być wyczulonym, ponieważ dziecko w sytuacjach stresowych może na moment zniechęcić się do nauki.

 

GDZIE JEST MAMUSIA, TATUŚ, DZIECKO? WSKAŻ MAMUSIĘ, TATUSIA, DZIECKO.

Rodzic zaczyna grę pytając: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje. W razie potrzeby rodzic pomaga dziecku i zachęca, aby wskazywało razem z nim. Następnie wspólnie wybierają pięć ulubionych rodzinnych zdjęć. Rodzic pyta: Where’s (Mummy, Daddy, Baby)? Dziecko wskazuje postacie. Rodzic może powiedzieć słowa: Mummy/Daddy/Baby i zachęcić dziecko do powtórzenia. Przy kolejnych zdjęciach rodzic mówi: (Wskaż) Point to (Mummy, Daddy, Baby). Dziecko wykonuje polecenie.

 

KOCHAM CIĘ! BUZIAK DLA CIEBIE!

Na dobranoc rodzic może powiedzieć: ‘I love you!’ i narysować serce w powietrzu. Dobrym pomysłem jest zachęcenie dziecka do powtórzenia tego zwrotu i użytych gestów. Następnie rodzic mówi: ‘A kiss for you’, całuje wewnętrzną część swojej dłoni i dmuchnięciem przesyła dziecku buziaka. Dziecko może naśladować rodzica.

 

ŻÓŁTY I

W pokoju dziecka jest na pewno mnóstwo kolorowych przedmiotów. Rodzic umawia się z dzieckiem, że słowo ‘yellow’ wypowiedziane przez rodzica będzie sygnałem, po którym w ciągu dwóch minut dziecko będzie musiało znaleźć i wskazać jak najwięcej przedmiotów w kolorze żółtym. Gra ta może odbywać się następnie w innych pokojach. Jeśli w którymś z pomieszczeń jest niewiele przedmiotów w tym kolorze, rodzic może skrócić czas dany dziecku na szukanie przedmiotów.

 

ŻÓŁTY II

Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 5 będzie w kolorze żółtym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

 

Grupy średnie

RODZINNY ALBUM ZE ZDJĘCIAMI

Rodzic może przygotować zdjęcia z członkami rodziny. Wybór powinien ograniczyć się do następujących osób: ‘mamusia/tatuś/siostra/brat/babcia/dziecko’. W trakcie spędzania czasu z dzieckiem rodzic może zaproponować obejrzenie rodzinnych zdjęć. Rodzic pokazuje dziecku każde zdjęcie oddzielnie i mówi: ‘mummy/ daddy/ sister/ brother/ baby/ granny’. Dziecko powtarza słowa. Następnie razem siadają przy stole. Rodzic rozkłada przed dzieckiem zdjęcia, nie pokazując kto na nich jest. Zadaniem dziecka jest wybranie i odkrycie jednego zdjęcia. Rodzic mówi angielskie słowo oznaczające jedną osobę z rodziny, ale może użyć słowa odnoszącego się do innej osoby. Dziecko zgadza się i powtarza słowo lub nie zgadza się i próbuje podać prawidłową odpowiedź. Grę można kontynuować, a następnie poprosić dziecko, żeby przejęło rolę osoby wybierającej zdjęcie. Jednakże na taką zamianę dziecko musi zgodzić się samodzielnie. Jeśli ma czuć się niepewnie, lepiej go/jej nie namawiać.

 

ZNAJDŹ ZDJĘCIE

Te same zdjęcia można wykorzystać ponownie. Rodzic prosi, aby dziecko wyszło z pokoju. Następnie rozkłada zdjęcia w różnych dobrze widocznych miejscach i woła dziecko. Rodzic zadaje pytania: ‘Where’s mummy/ daddy/sister/brother/baby/granny?’ Dziecko powinno wskazać odpowiednie zdjęcie. Grę można kontynuować. Dziecko ponownie wychodzi z pokoju, a rodzic zmienia ustawienie zdjęć.

 

ŻÓŁTY I

W pokoju dziecka jest na pewno mnóstwo kolorowych przedmiotów. Rodzic umawia się z dzieckiem, że słowo ‘yellow’ wypowiedziane przez rodzica będzie sygnałem, po którym w ciągu dwóch minut dziecko będzie musiało znaleźć i wskazać jak najwięcej przedmiotów w kolorze żółtym. Gra ta może odbywać się następnie w innych pokojach. Jeśli w którymś z pomieszczeń jest niewiele przedmiotów w tym kolorze, rodzic może skrócić czas dany dziecku na szukanie przedmiotów.

 

ŻÓŁTY II

Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 5 będzie w kolorze żółtym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

 

Grupy starszaków

 

PROGNOZA POGODY

Rodzic i dziecko przygotowują ubrania: ‘kurtkę/ czapkę/ szalik/kozaki/ koszulkę z krótkim rękawem/ tenisówki’ i kładą je na podłodze. Rodzic sprawdza czy dziecko pamięta słowa, prosząc, aby wskazywało odpowiednie ubrania po usłyszeniu poleceń: ‘Point to the coat/ hat / scarf /boots/ T-shirt /trainers.’ Następnie rodzic informuje dziecko, że będzie podawał prognozę pogody: ‘It’s sunny./ It’s raining./ It’s windy./ It’s snowing.’ Reakcją dziecka za każdym razem powinno być wybranie odpowiedniego zestawu ubrań. Żeby zabawa była bardziej ekscytująca, możemy poprosić o jak najszybsze wskazywanie lub nawet zakładanie rzeczy.

 

GDZIE JEST …?

Rodzic może wykorzystać te same ubrania do innej zabawy. W domu jest na pewno dużo zakamarków. Rodzic może wybrać jeden pokój, który ma ich najwięcej i w różnych miejscach ukryć ubrania. Dziecko nie powinno widzieć tych przygotowań. Następnie rodzic ogłasza zabawę w chowanego z rzeczami, które ‘ukryły się przed domownikami’. Za każdym razem gdy dziecko znajdzie któreś z ubrań, powinno je przynieść rodzicowi i spróbować nazwać po angielsku. Jeśli rodzic widzi, że jest to zbyt trudne, może podpowiedzieć dziecku właściwe słowo. Po odnalezieniu wszystkich ubrań rodzic zadaje pytania: ‘Where’s the coat /hat /scarf / boots /T-shirt?’ (Gdzie jest …?) lub ‘Where are the trainers?’ (Gdzie są…?) Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej rzeczy.

 

Propozycja nr 2


Zachęcamy Dzieci i Rodziców do śpiewania i przede wszystkim powtarzania ruchów, gdyż na tym etapie dzieci najefektywniej uczą się nowych słówek właśnie poprzez zabawę i ruch.
 


Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark! Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark! Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark! Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark! Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark! Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt! Run away,…

 

 

Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.

Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.

Tiptoe tiptoe. Tiptoe tiptoe.
Jump jump jump. Jump jump jump.
Swimming swimming swimming.
Swimming swimming swimming.
Now let’s sleep. Now let’s sleep.

 

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z najmłodszej grupy

 

utrwalenie słownictwa z tematu „Food” (jedzenie) oraz liczenia w zakresie trzech.

 

BANANY, KANAPKI, JABŁKA!

Do przygotowywania jednego z posiłków (np.: śniadania) rodzic może położyć na stole kilka bananów, kanapek, jabłek i powiedzieć do dziecka: ‘Point to the (bananas/ sandwiches /apples )!’ Dziecko reaguje na polecenia gestami lub słowami: ‘bananas /sandwiches/ apples’.

 

BANANY, KANAPKI, JABŁKA! RAZ, DWA, TRZY!

Innego dnia przy przygotowywaniu posiłku rodzic ponownie kładzie na stole kilka bananów, kanapek i jabłek. Bierze trzy banany i liczy: ‘one, two, three’. Zachęca dziecko do wspólnego liczenia. Rodzic mówi: ‘two apples’ i bierze dwa jabłka powtarzając: ‘one, two’. Potem mówi do dziecka, że teraz jego/jej kolej. Podaje polecenie: ‘one banana/one sandwich/one apple’ i czeka na reakcję dziecka. Jeśli dziecko zrozumie i poprawnie zareaguje, rodzic chwali je. Następnie rodzic mówi: ‘(two/three) (bananas/sandwiches/apples)’. Jeżeli dziecko ma trudności, rodzic może podpowiedzieć mu/jej, pokazując liczbę palców. Ważna jest obserwacja dziecka w trakcie zabawy. Jeśli jego/jej zachowanie wskazuje na znużenie, grę należy zakończyć.

 

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy średniej

Powtórzenie słownictwa z działu „Clothes” (ubrania) oraz utrwalenie kolorów ” Blue” „Yellow” (niebieski i żółty).

 

UBIERAMY SIĘ

Rodzic przygotowuje ubrania dziecka. Wybór powinien ograniczyć się do: ‘swetra /kurtki /czapki /szalika /koszulki z krótkimi rękawami/spodenek’. Aby sprawdzić czy dziecko pamięta słowa, rodzic bierze każde z ubrań i mówi: ‘jumper /coat /hat /scarf/ T-shirt /shorts’. Dziecko powinno powtarzać wyrazy. Następnie rodzic wydaje po kolei następujące typy poleceń: ‘It’s cold. Put your jumper /coat /hat /scarf on.’ oraz ‘It’s hot. Put your T-shirt/ shorts on.’ Zadaniem dziecka jest za każdym razem założenie odpowiedniego ubrania. Jeśli dziecko pomyli się, rodzic powinien powtórzyć polecenie tyle razy, ile dziecko będzie potrzebować, aby zareagować prawidłowo.

 

ŻÓŁTY I NIEBIESKI

Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, a 3 inne w kolorze niebieskim. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym i niebieskim, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’ lub ‘blue’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

 

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy starszaków

Powtórzenie słownictwa z działu „Body parts” (części ciała) oraz utrwalenie kolorów „Blue”, „Yellow” , „Red” (niebieski, żółty i czerwony).

 

CZĘŚCI CIAŁA

W trakcie wieczornej toalety rodzic może zaproponować dziecku zabawę. Najpierw, aby przypomnieć potrzebne słownictwo rodzic mówi po kolei: ‘hands /arms /feet /legs / fingers /toes’ i czeka, aż dziecko zareaguje odpowiednim gestem wskazującym. Następnie rodzic wydaje różne polecenia:

  • Touch your hands. (Dotknij … )

  • Put your arms up. (Podnieś … )

  • Touch your feet.

  • Touch your legs.

  • Put your fingers up.

  • Touch your toes.

Rodzic powtarza polecenia kilka razy, jeśli dziecko potrzebuje więcej czasu. Zabawę można przeprowadzać na przykład stojąc z dzieckiem przed lustrem. Gdy dziecko zareaguje odpowiednio, rodzic może naśladować ruch dziecka i wskazać wymienioną część ciała u siebie. Możliwa jest także zamiana ról. Dziecko wydaje polecenia: ‘hands /arms /feet /legs /fingers /toes’, natomiast rodzic reaguje. Dziecko nie musi budować pełnego zdania.

 

ŻÓŁTY, NIEBIESKI i CZERWONY

Rodzic wybiera dwanaście przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, 3 w kolorze niebieskim, a 3 inne w kolorze czerwonym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są w kolorze żółtym niebieskim, czerwonym mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’, ‘blue’ lub ‘red’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

Słowniczek dla rodzica

  • Grupa najmłodsza: banan, kanapka, jabłko, czerwony, trzy, na moim talerzu, jeden, dwa, niebieski, żółty, wskaż na..., naklej naklejkę na…, policz…, pokoloruj.

  • Grupa średnia: sweter, kurtka, czapka, szalik, koszulki z krótkim rękawem (T-shirts), spodenki, czerwony, gorący, zimny, cześć, pa pa, jeden, dwa, trzy, żółty, niebieski.

  • Grupa starszaków: dłonie, ręce, stopy, nogi, palce u rąk (fingers), palce u nóg (toes), do góry, w dół, cześć, pa pa, czerwony, żółty, niebieski, jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, doktor.

  •